Silke Brouwers & Merel Heijsters - Beschermd Wonen

Ze zijn een vreemde eend in de bijt en op zoek naar hoe werken binnen team BW het beste werkt voor het team en de cliënten. Merel en Silke nemen je hierin mee!

Merel (25 jaar) is direct na haar studie gestart als agogisch medewerker binnen Team Beschermd Wonen. Ze werkt samen met o.a. Silke (29 jaar) die als zorgcoördinator aanspreekpunt is voor cliënt en collega. Samen leggen ze uit waarom bouwen aan het Beschermd Wonen (BW-)team voor veel werkplezier en uitdaging zorgt.

De veranderingen binnen Team Beschermd Wonen

Als we het hebben over 'Gewoon anders' werken, dan is de manier van werken binnen team BW misschien wel hét schoolvoorbeeld van wat we hiermee bedoelen. Zelf noemen ze zich een vreemde eend in de bijt en zijn ze als team op zoek naar hoe werken binnen team BW het beste werkt voor henzelf en de cliënten.

In tegenstelling tot veel andere afdelingen, werkt team BW met het eigen netwerk van de cliënt. Dit betekent dat zij fungeren als netwerkpartner en samenwerken met een boel verschillende partners, die voor iedere cliënt ook weer anders zijn, bijvoorbeeld huisarts, familie en vrienden, ambulante collega's, behandelaren, gemeente en vergelijkende GGZ-organisaties. Het constant opbouwen van nieuwe netwerken en relatie van cliënten, maakt het hier 'Gewoon anders'.

'Je staat écht naast de cliënt en ziet elkaar als gelijke. Wij proberen een eigen draai te geven aan hoe we toenadering zoeken tot onze cliënten. Het opbouwen van een relatie en zorgen voor een fijne samenwerking, is ons voornaamste doel. Daarbij is er veel ruimte om te sparren met collega's over casussen, twijfels en feedback. Daardoor durf je ook buiten de gebaande paden te treden en te vertrouwen op je eigen kwaliteiten.'

Verandering van de cliëntenpopulatie

Er is ook een grote verandering geweest in de cliëntenpopulatie. Veel cliënten hebben al meerdere plekken gezien binnen de organisatie. Dat kan gaan van een ambulante-, behandel,- tot gesloten setting.

'Wij proberen echt rust te creëren voor onze cliënten en hen te zien als onze naasten. We leggen niets op, maar gaan het gesprek aan en zoeken naar de juiste tools om iemand handvaten te bieden om weer verder te komen. Daar kun je ook je eigen creativiteit en vrijheid in kwijt om zo je eigen draai te geven aan het proces. Écht kijken wat jouw cliënt nodig heeft op dat moment.' Cliënten laten daarin ook goed van zich horen en geven feedback als zij dat nodig vinden.

Vertrouwen is een ongeschreven regel

Team BW is fris en jong. Als zij nieuwe aanwas nodig hebben zijn ze op zoek naar iemand die open minded is en in staat is om op een andere manier naar het werken in de zorg te kijken. Daarbij mag je fouten maken. Daarom is het geven en ontvangen van feedback ook een  belangrijk onderdeel van het werken in dit team. De ander (zowel collega als cliënten) uitdagen is een pré en ze gaan opzoek naar de grens van de ander, want jouw grens maakte je uniek.

Vertrouwen op de kennis en kunde van collega's maakt de sfeer in het team prettig. Waardering uitspreken naar elkaar is dan ook de normaalste zaak van de wereld.

Wil jij nét als Silke en Merel onderdeel worden van een gezellig team en ben je nieuwsgierig geworden naar wat het werken binnen Team BW precies inhoudt? Neem dan contact op met recruitment via werken@vvgi.nl. Ben je al overtuigd dat Team BW jouw nieuwe werkplek is? Stuur dan een open sollicitatie naar werken@vvgi.nl l